Dirigent Peggy Smeets: verslag Concertreis New York
Verslag van een indrukwekkende concertreis naar New York waar ik als koorlid in het concertkoor van Productiehuis Limburg o.l.v. Steven van Kempen, samen met mijn zoon Koen Vroemen aan heb deelgenomen.
Vrijdag 17 januari zijn we verdeeld over 3 vluchten van Amsterdam naar New York gevlogen voor de Noord-Amerikaanse première van One World van Sir Karl Jenkins. In Amerika vormden we samen met andere koren uit o.a. Guatamala, Ierland en Californië een 240 koppig gemengd koor. Op zaterdagochtend kwamen we voor de eerste repetitie bij elkaar in het Pope-auditorium van de Fordham University in Lincoln Center. Zondagmiddag was hier de tweede repetitie. Op maandagmiddag hadden we de generale repetitie met een 55-koppig orkest en 3 solisten. Het geheel stond onder leiding van Jonathan Griffith, de Artistic Director en Principal Conductor van DCINY (Distinguished Concerts International New York). Deze generale was in het Isaac Stern auditorium, de grote concertzaal van Carnegie Hall, waar maar liefst 2800 zitplaatsen voor publiek zijn.
Het was een ware belevenis om in zo’n prestigieuze concertzaal te mogen zingen en achter de coulissen te mogen rondlopen, waar allemaal foto’s van wereldberoemde musici ophingen die hier opgetreden hebben. Als je een Amerikaan vraagt hoe je in Carnegie Hall komt, krijg je maar één antwoord: Practice, practice, practice!
Het was dus een hele eer om hier te mogen optreden. Maandagavond 20 januari 2025 hebben we hier een schitterend concert gegeven voor een uitverkochte zaal in aanwezigheid van Sir Karl Jenkins himself. Hij was overigens ook aanwezig bij de repetities en bij het galadiner, na afloop van het concert. Een ander muzikaal hoogtepunt was voor ons een bezoek aan de Opera La Bohème van Verdi in The Metropolitan Opera House op zaterdagavond 18 januari. Tussen de repetities door en de dag na het concert hebben we uiteraard de stad verkend en geprobeerd zoveel mogelijk te zien in een korte tijd.
Zo hebben we o.a. een boottocht gemaakt om de skyline van Manhattan en het Vrijheidsbeeld te bewonderen, zijn we over de Brooklyn Bridge en door Brooklyn gewandeld, hebben we Rockefeller Center, Ground Zero, Wall Street, Times Square, 50th Avenue, Central Park, uitzichtpunten op de 91e t/m 93e verdieping van Summit One Vanderbilt Building, Chelsea en nog veel meer plekken bezocht.
Op dinsdagavond zijn we weer in het vliegtuig gestapt en op woensdagochtend 22 januari waren we weer terug in Amsterdam.
Tot slot nog even iets over het muziekwerk One World dat we uitgevoerd hebben en waar het natuurlijk allemaal om te doen was. One World gaat over een gebroken wereld (populistische regeringen, plagen, klimaatverandering, mensenhandel, gebrek aan respect voor fundamentele mensenrechten, terrorisme, oorlog) en kondigt een visie aan van een vreedzame en egalitaire planeet. Het werk wordt het best samengevat door een van de teksten: ‘Tikkun Olam’, Hebreeuws voor ‘repareer de wereld’, een Joods concept van rentmeesterschap over Gods schepping. De muziek is genoteerd in Jenkins’ onnavolgbare stijl, bekend van werken als Adiemus, Songs of Sanctuary, The Armed Man, A Mass for Peace, Requiem en The Peacemakers. Om zijn globale visie voor One World te creëren, heeft hij zich laten inspireren door uiteenlopende teksten als de Bijbel, de hindoeïstische Gayatri Mantra, de poëzie van de Engelse romantische dichter Percy Bysshe Shelley, de Afro-Amerikaanse abolitioniste en suffragette Frances Harper en de Libanese Amerikaanse schrijver, dichter en kunstenaar Khalil Gibran. Zoals in veel van Jenkins werken heeft Carol Barratt een aantal invloedrijke teksten bijgedragen, evenals verschillende bewerkingen.
